Nu skal jeg da ellers love for, at der er begyndt at komme gang i sagerne. Jeg sammen med Birgitte Bækgaard fra Læreruddannelsen i Haderslev kastet mig ud i et stort arbejde omkring faglig læsning.
Forrige skoleår arbejdede jeg mest med fokus på sprog og genrepædagogik i dansk, men i år har vi kastet os ud i arbejdet med faglig læsning i kristendom og samfundsfag i 9. klasse.
Det tegner til at blive et spændende forløb, da både Birgitte og jeg har kastet vores kærlighed på web2.0-værktøjerne og kan se mange muligheder i, at de værktøjer kan medvirke til at åbne de ret indholds-og begrebstunge tekster i bøgerne.
I dag har vi arbejdet koncentreret med vores googlesite, der bygger på kapitler omkring kulturmødet fra kristendomsbogen "Liv og religion 9" og samfundsfagsbogen "Samfundsstudier".
Det er meningen, at sitet skal "åbne" teksterne og emnet for eleverne, og at eleverne skal arbejde med forskellige web2.0 værktøjer under forløbet for at udvide deres horisont, gøre dem klogere på emnet og samtidig reflektere centrale begreber og over deres egen læring.
Det bliver så spændende, når det går i luften efter efterårsferien. Foreløbig har vi tænkt os at kaste eleverne over mind42, todaysmeet og wiki.
Jeg kan næsten ikke vente...
Vores site
Har lige kigget på jeres site... Den emmer bare af energi og god undervisning.
SvarSletÅrh hvor ser det fedt ud, jeg vil osse lave et googlesite!
SvarSletDet er altså også bare vildt sjovt. Men man kan nemt smide mange timer foran computeren....Men det kender du sikkert:-)
SvarSletHej Mette. Jeres side ser meget inspirerende ud og som Nanna, så er jeg også meget motiveret til at forsøge det samme med mine hf'ere på dansk og psykologi. Men jeg kunne godt tænke mig at høre, om I planlægger at lægge alle informationer ind selv, eller om siden bliver udbygget med elevbidrag?
SvarSlethilsen Eva
Det er meningen, at vi lægger de fleste informationer ind til eleverne, da siden sådan skal fungere som en lærebog. Eleverne skal aflevere forskellige indlæg til mig i/på en wiki, som jeg har oprettet til formålet. Men lad os nu se, om det dur...
Slet