mandag den 29. oktober 2012

Udfordring 6 - didaktisk design

Mit didaktiske design er jo egentlig det, jeg i en periode har brugt noget blog-plads til at reflektere over.
Men her kommer nu en mere udførlig beskrivelse af forløbet:

Tidsramme:
4 uger kristendom
6 uger samfundsfag

Formålet:
At skabe sammenhæng mellemfagene samfundsfag og kristendom i forhold til området "kulturmøder og integration".
At elevernes forberedelse til lektionerne bliver opkvalificeret via brug af diverse web2.0-værktøjer.
At de informationstunge undervisningsmaterialer "Liv og religion 9" og "Samfundsstudier" bliver åbnet op ved at arbejde mere bevidst med sprog og ord i fagene (fokus på den faglige læsning)

Værktøjerne:
Vi har skabt en googlesite (www.sites.google.com/site/bramskristendomskundskab/), som fungerer som elevernes arbejdsbog. Her lægger vi opgaver ind, som eleverne skal arbejde med som lektie.
Det er ikke meningen, at eleverne arbejde på sitet.

Vi har til eleverne oprettet en wiki, hvor hver elev har fået en side med navn på, hvor de skal lægge indlæg og afleveringer ind. Her i kommenterer jeg på deres lektie og giver feedback.

Som en begyndelse på forløbet startede vi en chat i todaysmeet.com, hvor eleverne diskuterede begrebet "kultur" med nogle seminariestuderende fra Haderslev. Hver elev har samlet deres egen opfattelse af begrebet på wiki'en.

Efterfølgende skal eleverne lave deres egen brainstom på mind42.com, hvor de forsøger at skabe sammenhæng mellem fagene og hvori de skal forsøge at vise, hvad de forskellige fag bidrager med i forhold til begrebet "kulturmøde".

Eleverne skal også under forløbet lave en prezi omkring "Hvad er danskhed?". Den skal præsenteres på klassen.

Det er vældig spændende og udfordrende. Der dukker løbende overraskelser op for underviseren. Specielt vigtigheden af chat-sprogbrug og hvordan man opfører sig på en chat. Det skabe en del samtale omkring netetik, men det er jo heller ikke ad vejen...

1 kommentar:

  1. Hold da op hvor lyder det bare spændende! Har igen besøgt jeres site og klikket rundt. Jeg synes det er en super spændende måde i har valgt at bruge google websteder på. I har lavet et dynamisk "abejdsrum" hvor arbejdsbeskrivelser og læringsressourcer distribueres ud til kursisterne. Og så har i til elevernes arbejde valgt wikispaces, hvilket jeg synes er virkelig velvalgt i forhold til læringsmålene. Desværre kan jeg ikke se med i jeres wiki - måske du kunne invitere mig som gæst (hvis man kan det?) (trm0002@gmail.com). Har set jeres diskussioner i todaysmeet som jeg synes viser faglig tyngde. Glæder mig helt vildt til at se jeres andre produktioner. Bare godt gået!!

    SvarSlet